luni, 12 ianuarie 2009

BOTOŞANI
ŞTEFĂNEŞTI

Oraşul Ştefăneşti este situat in judetul Botoşani, in estul Câmpiei Jijiei Superioare, in apropiere de confluenta raului Başeu cu Prutul, pe malul lacului de acumulare Stânca-Costeşti. Localitatea Ştefăneşti a fost declarata oraş in 2004 iar in prezent are aproximativ 7200 locuitori si 4 localitati in subordine administrativa (Bădiuţi, Bobuleşti, Stânca, Ştefăneşti-Sat).
Localitatea Ştefăneşti apare mentionata documentar pentru prima data in 1435 sub numele de Gura Başeului, intr-un document emis de domnul Ştefan II. In 1476 pare deja ca si targ iar in lucrarea Descriptio Moldaviae a lui Dimitrie Cantemir apare ca si oppida notabiliara. In secolele 15-16 asezarea este pradata de tatari in mai multe randuri, ulterior cazand prada si atacurilor ostilor polone.
Pana in 1968 localitatea se numea Ştefăneşti-Târg. Ca recunoastere a dezvoltarii social economice in anul 2004 este ridicat la rangul de oras.




Obiective turistice(puncte tari)
Muzeul “Ştefan Luchian”
Biserica din Ştefăneşti Sat
Parcul oraşului Ştefăneşti
Râul Başeu, afluentul râului Prut
Apus de soare pe malul Lacului Stânca-Costeşti
Biserica Sfânta Maria, ctitorită de Stefan cel Mare
Primăria şi Biblioteca Orăşenească Ştefăneşti
Centrul vechi al oraşului Ştefăneşti
Cinematograful "Prutul" al oraşului Ştefăneşti
Casă bătrânească din oraşul Ştefăneşti

Aplicaţie practică:
Temă de evaluare semestrială


Organizarea spaţiului rural,
STEFĂNEŞTI


Puncte tari:
• O suprafaţă mare de paşuni şi fâneţe
• O mare suprafaţă de terenuri agricole
• Râul Prut
• Hidrocentrala Stânca-Costeşti(mare producator de energie electrică)
• Punct de trecere frontieră(vamă)
• O rezervaţie naturală care include floarea sheverichea podolica şi o mare întindere de lalele negre, protejate prin lege
• Lacul de acumulare Stânca-Costeşti
• Un drum naţional care traversează întregul oraş
• Oraşul dispune de un liceu cu o reputaţie foarte bună
• Un dispensar modern
• Un azil de bătrâni
• O Bibliotecă Oraşenească mare
• Două farmacii
• Se găsesc sediul a 2 bănci şi a CEC-ului
• Un oficiu poştal
• O piaţă agro-alimentară
• Numeroase puncte turistice:
1. Hidrocentrala Stânca-Costeşti
2. Muzeul “Ştefan Luchian”
3. Biserica “Sfânta Maria”,ctitorită de Ştefan cel Mare (dispune de un tunel până la Stânca Doamnei, situată pe frontiera dintre România şi Republica Moldova )
4. 5 biserici cu pictură originală fiecare
5. Un parc amenajat în scopul recreării şi desfăşurarea de activităţi sportive
6. Un cinematograf vechi
7. Un camin cultural(unde se desfăşoară piese de teatru, spectacole, lansări de carte)
8. Centrul vechi al oraşului format din locuinţe construite cu influenţă evreiască



Puncte slabe:
• Infrastructura de transport slab dezvoltată
• Creşterea mortalităţii în raport cu natalitatea
• Un sfert din populaţie este de etnie rromă
• Reţeaua de distribuţie a apei potabile foarte veche şi deteriorată
• Reţeaua de canalizare foarte veche şi deteriorată
• Fondul de locuinţe depăşit
• Iluminarea aproape lipseşte
• Tinerii emigrează în număr mare
• Nu mai este forţă de muncă
• Lipseşte transportul în comun
• O eronată interpretare a culturii
• Relaţiile interpersonale se bazează pe individualism
• Sunt distruse tot mai multe ecosisteme natutale
• Lipsesc gospodăriile agricole performante(fermele)
• Irigarea terenului agricol în vederea producerii de legume şi exploatarea solului fertil nu există
• Nu sunt atrase fonduri pentru agricultură, în special pentru cea privată
• Nu este o organizare şi o amenajare a terenului pentru plantaţiile pomiviticole
• Terenul agricol nu este organizat(nu este stabilită categoria
de folosinţă, organizarea terenului arabil, amenajarea păşunilor naturale şi cultivate, amplasarea şi dimensionarea drumurilor agricole)

Oportunităţi:
• Îmbunătăţirea calităţii studiilor şcolare de bază şi a relevanţei învăţământului pentru piaţa muncii, sporirea flexibilităţii în cadrul sistemelor educaţionale, crearea consiliilor locale de tineri pentru o participare efectivă şi eficientă a acestora în viaţa comunităţii
• Formarea capacităţilor tinerei generaţii de a decide între oportunităţi
• Crearea capacităţii instituţiilor comunitare, îmbunătăţirea serviciilor de bază sociale şi economice.
• Dezvoltarea turismului rural, agroturismului, ecoturismului care conduce la o dezvoltare economică durabilă a oraşului (de tip rural), datorită efectului multiplicator al acestei activităţi. Se vor resimţi influenţe pozitive asupra mediului ambiant, agriculturii, transporturilor, construcţiilor, industriilor de prelucrare şi alimentare, serviciilor din cele mai diverse domenii.
• Realizarea de operaţiuni pentru punerea în valoare a tradiţiilor şi obiceiurilor populare precum şi pentru diversificarea gamei activităţilor cu caracter cultural-educativ.
• Intensificarea comerţului cu suveniruri
• Utilizarea formării în UE pentru iniţierea de afaceri în turism
• Valorificarea terenului agricol
• Formarea de ferme
• Dezvoltarea şi exploatarea sectorului piscicol
• Atragerea de fonduri pentru dezvoltarea sectorului agricol
• Dezvoltarea relaţiilor internaţionale cu Republica Moldova
• Exploatarea Lacului Stânca-Costeşti pe timp de vara în vederea practicării de agreement
• Dezvoltarea economiei prin comerţ intern şi extern, prin
turism.

Ameninţări:
• Lipsa tinerilor duce la lipsa forţei de muncă
• Lipsa specialiştilor în domeniile care pot fi exploatate în această zonă duce la scăderea sau dispariţia domeniilor de exploatare
• Lipsa fondurilor guvernamentale pentru apa potabilă, pentru refacerea sistemului de canalizare poate duce la o scadere a interesului extern pentru această zonă
• Scăderea economiei duce la lipsa de fonduri pentru amenajarea monumentelor, a caselor, a instituţiilor publice sociale şi culturale
• Proasta infrastructură a şoselelor constituie cea mai mare ameninţate deoarece nu se poate pătrunde spre punctele turistice, spre zonele agricole; tot datorita acestui fapt scade şi interesul firmelor de transport în comunpentru această zonă
• Emigrarea prea multor tineri care se întorc cu elemente moderne, de noutate duce la dispariţia tradiţiilor şi obiceiurilor autentice
• Tot mai accentuată este criza de cadre didactice din învăţământ ce duce la o slabă şi limitată pregătire a noilor generaţii
• Mărirea numărului oamenilor de etnie rromă creşte şi posibilitatea de dispariţie a culturii şi a interesului pentru educaţie
• Lipsa de investitori datorită lipsei proectelor de atragere a acestora spre investiţie-profit datorate slabei pregatiri a celor câţiva tineri rămaşi în comunitate


Dănilă Anamaria
Clasa a XI-a “D”

Niciun comentariu: